“AKTYWNOŚĆ SPORTOWA NA GRANICY” (SPORT ACTIVITY ON THE BORDER)

Za nami pierwsza mobilność w ramach projektu “AKTYWNOŚĆ SPORTOWA NA GRANICY” (SPORT ACTIVITY ON THE BORDER). Projekt jest realizowany w ramach Funduszu Wyszehradzkiego.

W poniedziałek 11 marca przyjechała do naszej szkoły grupa z partnerskiej szkoły  Základní škola a Mateřská škola Borovského z Karviny. 

Uczniowie naszej szkoły oraz uczniowie ze szkoły partnerskiej z Karviny wzięli udział w krótkich warsztatach z tchoukball’u prowadzonych przez absolwenta naszej szkoły Piotra Reclika – grającego trenera reprezentacji Polski w tej dyscyplinie.  Następnie panie Bogumiła Michalewska, Marta Zinkowska i Emilia Seliga-Gruszka przeprowadziły zajęcia integracyjne. Ostatnim punktem dzisiejszego dnia była gra miejska na rybnickim Rynku oraz spacer po Rybniku, prowadzone przez pana Mirosława Michalewskiego.

Projekt „Sport na granicy” finansowany ze środków Funduszu Wyszehradzkiego V4 Gen Mini-Grants #Visegradfund International Visegrad Fund.

Drugi dzień naszej polsko-czeskiej był bardzo intensywny. Głównie pracowały głowy, a zadań przed uczestnikami postawiono kilka. Na dzień dobry dobra zabawa przy planszówkach. Bierki, Twister, Double, Uno, Państwa-Miasta, Chińczyk  to tylko kilka z nich.

Było  też kilka zadań z języka angielskiego, musieli uczniowie sprawdzić swoją wiedzę ze sportu oraz z kuchni – w końcu to język angielski jest naszym językiem projektowym.

Dziś też nasi uczniowie poznali język kolegów z Czech, a Czesi zmagali się ze słówkami w języku polskim. Pani Bogumiła Michalewska przeprowadziła szkolenie z pierwszej pomocy, a każdy z uczestników wykonał RKO.

Druga część dnia to zajęcia dotyczące zdrowego odżywiania, które przeprowadziła dla nas Olga Faryma. Dziś Olga pracuje na uniwersytecie w Brnie i jest ekspertem w zakresie zdrowego żywienia. Uczniowie poznali zasady komponowania zdrowego talerza, zapoznali się też z piramidą zdrowego żywienia. Uczestnicy projektu przedstawili też tradycyjne dania kuchni czeskiej i polskiej. Dzień był bardzo intensywny, ale na twarzach uczestników widać było uśmiechy.

Dzień trzeci na pewno nie pozwolił na nudę. Nasza polsko-czeska grupa wyruszyła na podbój Śląska, a konkretnie Gliwic. Zgodnie z powiedzeniem „Swego nie znacie, cudze chwalicie” Gliwice pokazały się nam w trzech osłonach.

Punkt pierwszy dzisiejszego dnia to hala widowiskowa sportowa „Arena” – od strony zaplecza. Uczniowie mogli zobaczyć obie areny, loże vip, backstage, szatnie zawodników, sale konferencyjne oraz zaplecze związane z organizacją wydarzeń sportowych i kulturalnych.

Punkt drugi to Palmiarnia, pełna egzotycznych roślin tropikalnych. W czasie spaceru po pięciu pawilonach tematycznych w otoczeniu roślin uczniowie spotkali  ptaki oraz gady. Dla wielu osób najciekawszym punktem był pawilon akwarystyczny, w którym znalazły się cztery ekspozycje środowisk słodkowodnych – Amazonii, Tanganiki, rzeki Azji południowo-wschodniej oraz rzek polskich.

Punkt trzeci to Gliwickie Muzeum Techniki Sanitarnej które jest częścią Szlaku Zabytków Techniki województwa śląskiego, jedynego w swoim rodzaju, tematycznego szlaku turystycznego, na którym znajdują się najważniejsze i najciekawsze obiekty stanowiące przemysłowe dziedzictwo województwa Śląskiego. Tu uczniowie zapoznali się z odpowiedzią na pytania: Jak oczyszczano ścieki? Czy 100 lat temu myślano w Gliwicach o ekologii? Jak urządzano dawniej łazienki? Jak ważna jest woda, dla naszego życia i jak ją oszczędzać? Na koniec jeszcze spacer po oczyszczalni ścieków.

Nasza mobilność dobiegła końca, po zakończeniu wycieczki grupa czeska wróciła do domu. Teraz grupa polskich uczniów czeka na wyjazd i na atrakcje przygotowane przez grupę czeską 🙂

Przez całe trzy dni towarzyszyły grupie panie Marta Zinkowska oraz Emilia Seliga-Gruszka. Organizatorem całej naszej mobilności była pani Bogumiła Michalewska, która jest koordynatorem projektu.